مهم ترین مهارت های مدیریتی برای داشتن حداکثر کارایی

مهم ترین مهارت های مدیریتی برای داشتن حداکثر کارایی

مهم ترین مهارت های مدیریتی برای داشتن حداکثر کارایی| امروزه فضای کار جوامع به سمت و سویی نوین پیش روی می کند. دیگر خبری از سلطه صنایع و شرکت های عظیم بر بازار و انحصار آن ها بر عرصه های بزرگ نیست. با رشد فضای اقتصادی، و حضور نیروهای متعدد و متخصص در حوزه های مختلف، شرکت های نوپا و جوان ظهور و پا به میادین مختلف اقتصادی و تجاری گذاشتند و جو سنگین انحصار را کنار زدند. امروزه شرکت های نوپا و کسب و کار های بسیاری وجود دارند که در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی حضور فعال داشته و خدمات بسیار مختلفی ارائه می دهند. کسب و کارهای بسیاری راه پر و پیچ خم موفقیت را پیموده و به دستاوردهای بسیاری نیز دست یافتند. اما برخی از آن ها نیز نوانستند در شرایط ناپایدار و مشکلات اقتصادی دوام آورده و از دور رقابت ها کنار رفتند. یکی از مفاهیم بسیار مهم در رسیدن به موفقیت یا شکست این کسب و کارها، مدیریت آن ها می باشد. در واقع مدیر، به عنوان هدایت کننده مجموعه، نقش اصلی در موفقیت یا شکست آن دارد. از سویی دیگر کارایی کارکنان برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و رسیدن به موفقیت بسیار حائز اهمیت است. یک مدیر موفق می بایست مهارت ها و برنامه های مختلفی برای رسیدن به حداکثر کارایی کارکنان مد نظر قرار دهد. در ادامه با مهم ترین مهارت های مدیریت کسب و کار برای داشتن حداکثر کارایی آشنا خواهیم شد.

مهم ترین مهارت های مدیریتی برای داشتن حداکثر کارایی


استفاده بهینه از منابع

منابع یکی از سرمایه های بسیار ارزشمند هر سازمان است. هر مجموعه مدیریتی با استفاده از منابع است که می تواند به راه خود ادامه داده و در مسیر اهداف قدم بردارد. منابع می تواند هر چیز مادی یا غیر مادی باشد اما جز مآخذ تامین کننده و شتاب دهنده به فعالیت های سازمان است. منابع می تواند به کارکنان، نیروی انسانی و متخصصان سازمان اشاره داشته باشد. همچنین می تواند به سرمایه های مادی سازمان نیز اطلاق شود. مدیریت منابع یکی از مهم ترین و اصلی ترین اصول در مدیریت یک کسب و کار است. در واقع اگر منابع یک سازمان، به درستی مدیریت نشده، به درستی تقسیم بندی و برای فعالیت بخش های مختلف اختصاص نیابد، می تواند به هدر رفت آن ها و حتی شکست سازمان یا مجموعه بیانجامد. یک مدیر موفق می بایست متخصصان و افرادی خبره برای بخش منابع انسانی و مدیریت سرمایه ها تعیین کرده و خود نیز به طور مستقیم و دقیق بر آن ها نظارت کند تا از اتلاف منابع و از بین رفتن سرمایه های سازمان جلوگیری کند. با شرکت در دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار (MBA) موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می توانید با تمامی مهارت های مدیریتی کسب و کار آشنا شده و از آن ها برای مدیریت هر چه بهتر و صحیح تر کسب و کار خود استفاده کنید. 

رهبری صحیح

رهبری یکی از مفاهیم بنادین اداره یکی سازمان یا مجموعه است که برای رشد و ادامه فعالیت سازمان بسیار مهم و ضروری می باشد.  رهبر به عنوان هدایت کننده و جهت دهنده سازمان، با برنامه ریزی و هدایت مجموعه، آن را به سمت اهداف پیش برده و نقش اساسی در پیشرفت و رسیدن به موفقیت دارد. لازم است بدانید مدیر و رهبر تفاوت های بسیاری با همدیگر دارند. رهبر یک سازمان همواره به دنبال فرصت ها گشته و وقعیت های جدید و متنوع در برنامه های اصلی ایجاد می کنند، در حالی که مدیران علاقه دارند از ضوابط و خط مشی های از پیش تعیین شده پیروی کرده و طبق آن ها سازمان را هدایت و مدیریت کنند. رهبران معمولا اهل ریسک بوده و ریسک های بزرگ و کوچک بسیاری انجام می دهند در حالی که مدیران معمولا از ریسک دوری می کنند. رهبران به دنبال آموزش و شکوفایی استعداد کارکنان و رشد روز افزون آن ها هستند در حالی که مدیران معمولا به دنبال بهره وری از استعدادهای فعلی و توانایی های فعلی آن ها هستند. رهبری از جهات متعددی می تواند به کارایی بهتر سازمان و کارکنان بینجامد. در واقع کارایی کارکنان و راندمان یک مجموعه به میزان قابل توجهی از نحوه رهبری و مدیریت سازمان متاثر می باشد.

مهم ترین مهارت های مدیریتی برای داشتن حداکثر کارایی

برنامه ریزی

هر سازمان و مجموعه ای، چه نوشته و چه نانوشته، از یک الگو و مجموعه برنامه هایی برای پیشبرد کارها استفاده می کند. روال کلی انجام امور در یک سازمان یا مجموعه می تواند نشان دهنده وجود یا عدم وجود برنامه ریزی، کیفیت انجام کارها و راندمان کاری باشد. مدیر و رهبر یک مجموعه برای پیشبرد اهداف نیاز به برنامه های متعدد و جامعی دارد که بتواند طبق آن ها فعالیت های سازمان را طرح ریزی کرده و بر مبنای آن ها فعالیت ها را پیش ببرد. طبیعی است که برنامه ریزی از اهمیت بسیار ویژه ای در این میان برخوردار بوده و می تواند به راحتی یک سازمان را به سمت پیروزی و موفقیت و یا شسکت و نابودی هدایت کند. بدون وجود برنامه ریزی، نمی توان از منابع و پتانسیل آن به درستی استفاده کرد و میزان هدر رفت بسیار بالا است. افزایش کارایی و بهبود راندمان در یکی مجموعه رابطه مستقیمی با برنامه ریزی و وجود طرح های جامع و دقیق دارد. برنامه ریزی یکی از مهارت های مهم مدیریتی است که هر مدیر و رهبر کسب و کار می بایست آن را دارا باشد. 

انعطاف پذیری

مدیریت یک کسب و کار نیازمند توجه به شرایط متعدد و برنامه ریزی بر اساس آن ها می باشد. یکی مدیر کسب و کار می بایست همواره شرایط مختلف و متعدد مانند وضعیت اقتصادی، اجتماعی، نیازهای بازار، تغییرات اساسی در بازار و سایر ویژگی ها را زیر نظر داشته و مطابق آن ها برنامه ریزی های مناسبی برای پیشبرد اهداف سازمان در نظر بگیرد. در صورتی که یک کسب و کار نتواند خود را با تغییرات ناگهانی وفق داده و بر اجرای روند و برنامه های پیشین خود اصرار بورزد، موجب اتلاف منابع، کاهش بهره وری و کارایی می شود. در واقع سازمان منتظر یک خروجی مناسب بوده اما با توجه به تغییرات موجود در محیط بیرون، آن خروجی مناسب نبوده و موجب اتلاف منابع و کاهش کارایی و بهره وری مجموعه شده است. برنامه ریزی و انجام این اصلاحات و تطبیق خود و سازمان با شرایط جدید نیازمند مهارت های بسیاری همچون انعطاف پذیری سازمانی، مدیریت انعطاف پذیر و سایر مهارت های مرتبط است. 

مهم ترین مهارت های مدیریتی برای داشتن حداکثر کارایی

زمان بندی

زمان بندی از مهم ترین اصول مدیریت موفق یک کسب و کار و افزایش راندمان است. تمامی فعل و انفعالات انسان در قالب زمان و متاثر از آن صورت می پیذیرد. بدون وجود برنامه های زمانی مشخص، کارایی کارکنان پایین آمده و تداخات زیادی در روند های اجرایی آن مجموعه پیش خواهد آمد. در این میان لازم است برنامه ریزی های دقیقی در خصوص اختصاص زمان ها و زمان بندی فعالیت های مختلف صورت بپذیرد تا از اتلاف منابع و فعالیت های جلوگیری شود. لازم به ذکر است زمان بندی در مدیریت موفق یک کسب و کار و بهبود کارایی آن بسیار مهم بوده و بدون وجود برنامه های زمان بندی صحیح بسیاری از کسب و کارها لطمه های بزرگ خورده اند. کاهش کارایی و عملکرد نیز خود می تواند یکی از اصلی ترین دلایل کاهش سرعت و پیشرفت و در نهایت شکست یک سازمان باشد. 

روحیه بخشی

یک از وظایف بسیار مهم یک مدیر و رهبر، فراهم کردن شرایط و امکانات متعدد برای روحیه بخشی به کارکنان، افزایش شادی و نشاط جاری در مجموعه و بالا بردن انرژی کارکنان است. در صورتی که شرایط محیطی و روابط بین کارکنان و حتی مشتریان نامناسب و منفی باشد، به سرعت کارایی و بهره وری سازمان لطمه زده و راندمان را بسیبار کاهش می دهد. شادی، بالا بودن روحیه و نشاط رابطه مستقیمی با افزایش کارایی دارد. بدون شک کارمندی که در یک جو سنگین و محیط نه چندان جذاب، با کارمندان اخمو و افسرده دیگر سر و کله بزند، کارایی و عملکرد کاری او به شدت کاهش می یابد. وظیفه یک مدیر و رهبر کسب و کار این است که شرایط مناسب را برای این موارد را مهیا کرده و برنامه های مختلفی برای انرژی بخشی، بالا بردن روحیه، افزایش شادی و نشاط در کارمندان و مجموعه انجام داده تا کارایی و راندمان مجموعه را در بالاترین حد خود نگه دارد. 

سخن پایانی

کارایی و راندمان همان طور که گفته شد در فعالیت های مجموعه بسیار مهم بوده و می تواند تاثیر به سزایی در موفقیت یا شکست آن داشته باشد. لازم است هر مدیر کسب و کار، با مهارت های مدیریتی کسب و کار آشنا شده و بهترین برنامه ریزی ها را برای افزایش بهره وری و عملکرد مجموعه انجام دهد. در این مقاله تنها برخی از مهارت های مدیریت کسب و کار را برای شما بازگو کردیم. شما می توانید با آموزش مدیریت حرفه ای کسب و کار  (MBA) موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، تمامی مهارت های لازم برای مدیریت کسب و کار را فرا گرفته و با به کار گیری آن ها عملکرد و کارایی مجموعه را در بالاترین میزان تنظیم کرده و به در جاده موفقیت پا بگذارد. با شرکت در این دوره ها و اخذ مدرک مدیریت حرفه ای کسب و کار(MBA) ، می توانید به بهترین نحو کسب و کار خود را مدیریت کرده و به اهداف سازمانی خود دست یابید و گواهینامه مدیریت حرفه ای کسب و کار(MBA) را دریافت کنید. لازم به ذکر است تمامی مدارک صادره توسط موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، با تاییدیه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان WES کانادا به شما اعطا می شود. 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها